García Canclini as a strange editor
fiction, metafiction and autofiction based on a critique of the publishing market
DOI:
https://doi.org/10.55738/alaic.v23i47.1198Keywords:
Latin American edition, publishing market, cultural studies, autofictionAbstract
Known worldwide for his re-elaboration of the concept of hybridity for the study of Latin American cultural productions, the work of the Argentine anthropologist Néstor García Canclini, exiled in Mexico due to the last military dictatorship, would not be complete if we forgot to consider the work that he carried out, designing strategies, recovering texts and bringing together authors in notebooks and series—the most important being Gedisa’s Serie Culturas—in his role as editor. This work could have well gone unnoticed had it not been for the fact that, at the beginning of the 21st century, García Canclini would take a turn in his writing, recovering an autofictional style to which he was very close in his formative years in Paris-X, where Paul Ricœur directed his doctoral thesis. Based on two key texts to understand the way in which García Canclini represents himself—“Desencuentros entre un antropólogo latinoamericano, un sociólogo europeo y una especialista en estudios culturales estadounidense” (1999) and “Lectores póstumos” (2018)—this article studies the text “Por qué existe literatura y no más bien nada” (2014) as a manifesto of the poetics of Canclini's editor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).